*

Seppo Lappalainen

Peugeot 308 kolinaa etupäästä

  • Koiranluu eli kallistuksenvakaajan yhdystanko.
    Koiranluu eli kallistuksenvakaajan yhdystanko.

Näin se oli, juuri ilman huomatuksia katsastettu Peugeot 308 piti etupään kolinaa joka ja myös pienemmissäkin kuopissa. 

 

Meinasin jo osat tilata autoa tutkimatta, mutta onneksi vaivauduin ajamaan auton talliin ja nostamaan keulan pukeille. Pidin jo täysin selvänä, että etutukivarren joko sen kiinnitysnivelet runkoon tai tukivarren toisessa päässä oleva alapallonivel olisi väljä josta moinen kolina aiheutuisi. Sorkkaraudalla sitä vääntelin ja eipäs ollutkaan vaan kallistuksenvakaajaa vääntäessä kolinan aiheuttajaksi paljastui kallistuksenvakaajan vasemmanpuoleinen yhdystanko eli näin meidän kesken junttisanoin: koiranluu. Vasemmanpuoleisen koiranluun toisen pään nivel oli väljä. 

 

Vaihdoin koiranluun auton vasemmalle ja myös oikealle puolelle (vanha ei ollut väljä) kun suositus on se, että nämä vaihdetaan saman aikaisesti. Eikä hintaa tule kuin muutama kymppi kun työn tekee itse.

 

Kun homma valmis niin koeajolle etsimään tiestä kuoppia ja sehän käy helposti sokealta reetaltakin. Ei tarvitse sorateille lähteä, täällä päin Suomea tiet ovat siinä kunnossa, että aina näitä kuoppia riittää asvaltti tielläkin. 

 

Peugeot 308 auton etupään kolinoiden eliminointi tuli tällä kertaa varsin halvaksi ja työlleen helpoksi.

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Itse en (enää) koske ranskalaisiin autoihin, vaikka on todettava, että pösö on paras niistä..

Käyttäjän seppolappalainenkoti kuva
Seppo Lappalainen

Minä olen hölmöyksessäni jo vuosia ranskalaisia autoja suosinut. Joten pitäisi vaihtaa johonkin toiseen valmistajaan niin tietäisin missä kehitysvaiheessa autot todellisuudessa juuri nyt olevat.

Hyväähän siinä tietenkin on, että auto on sitä samaa tuttua tekniikkaa vuodesta toiseen. Ei tarvitse törmätä eikä perehtyä uuteen asiaan.

Käyttäjän seppolappalainenkoti kuva
Seppo Lappalainen

Vuosien kokemuksen pohjalta täytyy kuitenkin ranskalaisille autoille nostaa hattua. Ovat edullisia ja melkoisen luotettavia kulkupelejä.

Käyttäjän JukkaMattsson kuva
Jukka Mattsson Vastaus kommenttiin #3

Jos haluaa hyvän esimerkin etelän teistä niin tervemenoa Koskenkylä-Myrskylä välille. Siellä on vedetty paikka paikan päälle ja sudenkuoppia riittää.

Ei näillä nykyteillä kestä kuin panssarivaunut tai ilmatyynyalus.

Saksalaisen auton etupää hajoaa siinä missä Ranskalaisenkin... nimimerkillä kaksi Saksalaista pihassa.

Käyttäjän pasikayhko kuva
Pasi Käyhkö

Minulla on Peugeot. Hyvä ajettava eikä muutakaan valittamista. Nyt mittarissa 50 000km.

Käyttäjän seppolappalainenkoti kuva
Seppo Lappalainen

Terve Pasi

Jäin koukkuun, kahden ranskalaisen auton loukkuun :) Ei haittaa! Itse asiassa tämän hetkisessä tilanteessani itselläni on kaksi autoa ja molemmat ranskalaisia farmareita eli Peugeot ja Renault Laguna. Harkinnassa on se, että näistä toisesta riisun takapenkit pois, mahtuu paremmin tavaraa ja työkaluja kyytiin.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Hyundai i30 alkoi kolistella etupäätään 55 tuhannen jälkeen, parin vuoden iässä. Koiranluut vaihdettiin Hyundain pitkän takuun turvin, ja nyt viisi vuotta myöhemmin saman auton mittarissa on n. 165 tuhatta.

Vaihto-osat ovat kestäneet paljon alkuperäisiä paremmin: keula ei ole kolissut sen koommin!

Renaultista eräs kylänmies sanoi hienosti: "Se joko toimii tai ei."

Käyttäjän seppolappalainenkoti kuva
Seppo Lappalainen

Vaatii vähän, mutta kyllä Renaultin kanssa pärjää.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Oma Yarikseni on kolistellut kuoppiin ajettaessa kesäkuusta lähtien ja pikahuollossa sitä käyttäessäni totesivat jo silloin kesällä, että alatukivarren runkokiinnityksen hela on oikean puolen ripustuksessa rikki - ajomukavuuteen tuolla kolinalla ei ole suurtakaan vaikutusta, sillä 470 000 km yleensä hiekkateillä ajetussa autossa pieni kolina on vain merkki "toiminnan jatkumisesta".

Tosin katsastus on piakkoin edessä ...

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset