seppolappalainenkoti Tutkittu juttu. Ja tämä on taivaan tosi.

ABS hydrauliyksikön / -pumpun vaihto

  • Jarrujen ilmaus
    Jarrujen ilmaus
  • ABS hydrauliyksikkö ja jarrunesteet
    ABS hydrauliyksikkö ja jarrunesteet

 

Jouduin vaihtamaan autooni abs hydrauliyksikön, eikä itse vaihtotyö niin kummoinen lopultakaan ollut. Aluksi tietenkin joutui hieman purkamaan sen verran, että abs ”pumppuun” pääsi kunnolla käsiksi. Poistin ensiksi jarrunestesäiliöstä nesteet sellaisella ruutalla imemällä mutta ei olisi tarvinnut tätä välttämättä näin tehdä kun kuitenkin laitoin astian hydrauliyksikön alapuolelle lattialle. Sitten vaan jarruputkia irrottelemaan hydrauliyksiköstä ja yksikkö irti telineestä sekä teline irti autosta, siinäpä se pumppu ja teline näin irroitettuna. ”Uusi” hydrauliyksikkö telineeseen ja teline kiinni auton runkoon sekä jarruputket paikoilleen. Jarrunesteet jarrunestesäiliöön ja ilmaamaan jarrujärjestelmää.

Yleensä kun jarruremontteja tekee ja joudutaan jarruja ilmaamaan niin olisi samantien hyvä vaihtaa jarrunesteet uuteen kun nesteet ei paljoa maksa. Jarrujen  ilmaustyö / nesteen vaihto on kohtuu yksinkertainen suorittaa. Jarrusylinterin ilmausruuvi auki mutta itse teen niin, että ennen ilmausruuvin avaamista asetan tähän ilmausruuviin sopivan kokoisen letun ja letkun päähän painoksi joitakin muttereita, näin letku pysyy hienosti paikoillaan astiassa tai sen yläpuolella. No niin kun ilmausruuvi on auki eli löysytetty (ei kokonaan irti) sekä letku ja astia on paikoillaan mennään painamaan toistuvasti jarrupoljinta rauhallisesti ja tasaisesti, eikä välttämättä kannattaisi aivan pohjaan asti poljinta painaa. Jo vain alkaa kohta joka polkaisulla jarruneste virtaamaan ulos jarrujärjestelmästä astiaan. Välistä täytyy tietenkin huolehtia, että jarrusäiliössä on riittävästi jarrunestettä joten sitä joutuu tietenkin lisäämään. Kun jarrunestettä on valutettu astiaan tapauksesta riippuen ehkä noin 2-3 desiä tai lompakon paksuudesta riippuen itselle sopiva määrä, laitetaan ilmausruuvi kiinni ja siirrytään asemiin auton toiselle kulmalle, tämä temppu toistetaan auton joka kulmaan (jarruihin).

Aivan lopuksi tässä jarrujen ilmaustyössä tai jarrunesteen vaihdossa voidaan varmuuden vuoksi ottaa käyttöön vanha konsti eli avustaja painamaan jarrupoljinta. Tässä ei tarvitse letkua asettaan ilmausruuviin, riittää jokin astia jarrujen alle. Itse asemiin jarrujen ilmausruuville ja avustaja kuskinpenkille. Ja nyt homma menee näin: annetaan käskyjä avustajalle ”pumppaa”, jolloin avustaja pumppaa jarrupoljinta ilmausruuvin ollessa kiinni ja kun antaa avustajalle käskyn ”paina” niin avustaja painaa yhtäjaksoisesti jarrupoljinta nostamatta poljinta takaisin ylös ja tällöin itse avaa (löysyttää) hetkeksi ilmausruuvin mutta sulkee sen mieluiten ennen kuin avustajalla jarrupoljin painuu aivan pohjaan. Tätä toistetaan joitakin kertoja yhtä jarrua kohden, tässä tapuksessa ainakin muutama kerta riittää mutta jos ilmauksen suorittaa pelkästään tällä tavanomaisella vanhalla kontilla niin toistoja joutuu yhtä jarrua kohden tekemään todellakin useita ja sen kyllä huomaa ilmausruuvista tuleeko sieltä jarrunesteen seassa ilmaa.

Ei se mahdottomuus ole jos ilmaustyöstä huolimatta joskus joutuu ilmaamaan jarrut uudestaan, autolla ajon jälkeen. Joskus joutuu sellaisenkin tekemään. 

Nämä autot joita olen omistanut ovat lähes aina olleet sen verran vanhaa kalustoa etten ole mitään syytä sille nähnyt, että autossa pitäisi olla virrat päällä ilmatessa jarruja tai muitakin ylimääräisiä poppakonsteja. En tiedä mutta olen kuitenkin jotenkin kohtuudella aina selvinnyt näistä auto remonteista. Säästöakin syntyy jos vain jotenkin tee itse -hommalla selviää. yes

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän seppolappalainenkoti kuva
Seppo Lappalainen

Siitä se on hyvä kun ajelee vanhalla autolla niin ei tarvitse erikseen museoautoa ostaa. Säästöä siitäkin syntyy.

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset